Jasper

3 aug 20192 minuten

Social Media in Vlaanderen, oe zit et?

De Digimeter van IMEC, een waardevolle bron van informatie.

Sinds 2009 brengt IMEC elk jaar een grootschalig jaarverslag uit van het Social Mediagebruik in Vlaanderen. Dit is onze kijk op de resultaten van 2018.

Instagram is de snelste groeier - Facebook blijft de grootste.

Met 74% actieve gebruikers, die de app/website minstens 1x per maand bezoeken, blijft Facebook veruit de grootste. We zien vooral een stijging bij de 65-plussers, dit met maar liefst 11 procent. Een trend die we kunnen doortrekken naar de Vlaamse bevolking van 45 jaar en ouder.

YouTube staat voorlopig nog op een sterke tweede plaats met 58% actieve gebruikers. We zien de populariteit hiervan toenemen in elke leeftijdscategorie. YouTube wordt tegenwoordig aanzien als de tweede grootste online zoekmachine, na Google. Dit zal zeker zijn rol spelen in de resultaten.

Op plaats drie vinden we, met de sterkste groei, Instagram terug. Met een toename van 12% bij de 25-34 jarigen en een verdubbeling van het aantal actieve gebruikers bij de 55-plussers.

Enkele andere bemerkingen:

- Pinterest kent een terugval in zowat elke leeftijdscategorie onder de 54 jaar, maar een toename bij mensen die ouder zijn. Het totaalpercentage blijft gelijk (21%).

- Een kwart van de mensen jonger dan 45 jaar zijn en blijven actief op Twitter.

- LinkedIn ondervindt een sterke terugval van 6% bij de jonge veertigers, maar een toename in elke andere leeftijdscategorie.

- Swarm en Foursquare hebben een terugval in alle leeftijdsgroepen. Dit komt waarschijnlijk deels door de mogelijkheden om nu ook in te checken op Facebook, Instagram, Snapchat...

Wie zendt wat op welke plaats?

WhatsApp wordt voor het eerst de populairste online berichtendienst (41%). Daarmee haalt de toepassing in 2018 voor het eerst Facebook Messenger in (37%). WhatsApp bereikt deze cijfers vooral door het gebruik van de +24-jarigen. Google Hangouts heeft de boot volledig gemist, en moet het stellen met 1% actieve gebruikers in Vlaanderen. Verder zet het versturen van sms'en zijn verval verder in, een daling van 5% viel op te meten in 2018. Opmerkelijk, ondanks nieuwe berichtendiensten (denk ook aan onderlinge communicatie binnen workflows) en het hele gebeuren rond het GDPR-beest, zien we een sterke toename van het aantal actieve e-mail gebruikers (van 60% naar 69%).

Hoe moet je dit interpreteren?

Uiteindelijk zijn dit enkel cijfers. In de wereld van de digitale marketing zijn deze echt goudmijnen. Op welke media wordt er ingezet? Moet de focus worden verlegd van Facebook naar Instagram?

Dit hangt uiteraard af van je doelgroep en marketingstrategie. Als je, bijvoorbeeld de laatste jaren, een verschuiving van Facebook naar Instagram opmerkt, kan je kijken om daar meer op in te zetten.

Wij kijken in elk geval enorm uit naar de het rapport van volgend jaar.

    420
    6